Strona główna > QGIS > Akcje w programie Quantum GIS

Akcje w programie Quantum GIS

Jedną z ciekawszych funkcji programu QGIS są akcje. Umożliwiają one powiązanie danych zawartych w tabeli atrybutów z zewnętrznymi aplikacjami. Dzięki temu możemy m.in. wyświetlić w przeglądarce graficznej zapisane na dysku twardym zdjęcia poszczególnych obiektów oraz sprawdzić jakie informacje o danym obiekcie zawiera Wikipedia.

W celu utworzenia i zarządzania akcjami przechodzimy do Właściwości warstwy, a następnie do zakładki Akcje. Jedna warstwa może posiadać wiele przypisanych do niej akcji. Identyfikować je będzie oczywiście podana przez nas nazwa.
Samą akcję definiuje się w polu Akcja. Należy wybrać ścieżkę dostępu do programu oraz określić konkretne działanie. Jeśli chcemy wyszukać informacje o danym obiekcie w Wikipedii akcja będzie wyglądać następująco:

„/usr/lib/firefox-3.0.10/firefox” http://pl.wikipedia.org/wiki/%NAMES

gdzie:

„/usr/lib/firefox-3.0.10/firefox” to ścieżka do przeglądarki internetowej Mozilla Firefox w systemie Linux (Ubuntu 9.04).
http://pl.wikipedia.org/wiki/ to zapytanie szukające w Wikipedii konkretnego hasła
%NAMES to nazwa kolumny zawierającej wartości, które są wyszukiwane (w tym przypadku nazwy jezior); wybieramy ją z listy oraz dodajemy poprzez przycisk Dodaj pole

Innym przykładem może być wyszukanie informacji na temat danego obiektu w wyszukiwarce Google. Taka akcja będzie wyglądać następująco:

„/usr/lib/firefox-3.0.10/firefox” http://google.pl/search?q=%NAMES

W systemie Linux zamiast podawać bezwzględną ścieżkę dostępu do programu można skorzystać z nazw poleceń wywołujących dany program. Dzięki temu zamiast „/usr/lib/firefox-3.0.10/firefox” wystarczy wpisać firefox.
Dla przykładu – akcja polegająca na otwarciu w programie graficznym GIMP zapisanego na twardym dysku zdjęcia przedstawiającego dany obiekt:

gimp /home/user/Pulpit/jeziora/%nazwa.jpg

W celu uruchomienia akcji wybieramy narzędzie Informacje o obiekcie i klikamy na wybrany obiekt. Otwiera się okienko w którym oprócz danych z tabeli atrybutów znajdują się utworzone akcje. W celu uruchomienia wystarczy na nie raz kliknąć.

Kategorie:QGIS
  1. 03/08/2009 o 18:53

    Hej! Może ktoś mi powiedzieć odnośnie akcji polegającej na otwarciu w programie graficznym zdjęcia. Mam acdsee pro 25 i nie mogę tak zrobić żeby mi otworzyło zdjęcie. Tutaj mianowicie zrobiono to w ten sposób:

    gimp /home/user/Pulpit/jeziora/%nazwa.jpg

    a nie powinno wyglądać to tak, że najpierw litera dysku, foldery w którym jest przeglądarka graficzna a potem lokalizacja pliku??

    Ja próbuję do rzek które narysowałem powstawiać zdjęcia. Za pomoc będę wdzięczny;)

  2. meliel
    05/08/2009 o 18:44

    Mój przykład dotyczył systemu operacyjnego Linux. Pod Windowsem powinno to wyglądać tak jak piszesz, czyli dokładna ścieżka dostępu do programu oraz lokalizacja pliku. W Linuksie nie ma liter dysku, dlatego wygląda to trochę inaczej ;)

    • 08/08/2009 o 10:09

      A czy jest możliwość wstawienia więcej niż jednego zdjęcia do rzeki? Qgis otwiera tylko zdjęcie z konkretną nazwą. Mam jeszcze problem, mianowicie, qgis sam zmienia mi nazwę zdjęcie, jak kliknę na akcję aby otworzyło zdjęcie, pokazuje mi komunikat, że ni może znaleźć zdjęcia o nazwie: $%^# i wstawia mi jakieś kosmiczne znaczki.

  3. 07/08/2009 o 22:24

    Wielkie dzięki, już zrobiłem tak jak należy. Wstawiając akcje, pokazujące zdjęcie, zacząłem się zastanawiać, czy można dodać po 2 lub więcej zdjęć do jednej rzeki (w moim przypadku). Wszystkie zdjęcia rzek mam w jednym folderze, a qugis otwiera tylko zdjęcie oznaczone konkretną nazwą. Da się coś z tym zrobić? I jeszcze pytanie, qgis nie otwiera mi wszystkich zdjęć z rzekami. nazwy są poprawnie wpisane, a jak kliknę na akcję żeby mi otworzył wyskakuje błąd i tam jest napisane że program nie może otworzyć pliku i jakieś kosmiczne znaczki wstawia. Tak jakby sam zmieniał nazwę pliku.

  4. Jacek
    07/01/2014 o 13:57

    Próbuję poprzez akcję otworzyć plik excela. Gdy wpisuję polecenie bezpośrednio:
    Z:/MUFY/MF030.xls wszystko gra. Nie wiem natomiast jak to przekształcić, aby otwierał się plik odpowiedni do nazwy mufy. Żadne Z:/MUFY/[%name].xls nie działa. Mogę prosić o pomoc?

  5. Paweł
    12/05/2014 o 08:24

    Witam!
    Ja chciałbym, żeby akcja w qgis otwierała mi folder w którym mam zapisane różne dokumenty odnośnie danego obiektu. wpisuję dokładną ścieżkę dostępu, wybieram typ akcji „otwórz” i nic. Prosze o radę jak mam to poprawnie zrobić

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

